Wymiana polsko-niemiecka

Wymiana polsko-niemiecka – wrzesień 2015

W dniach 4.09 do 12.09 mieliśmy przyjemność gościć kolegów z Niemiec. Mieliśmy okazje również dowiedzieć się więcej o naszym mieście dzięki grom miejskim „rally” przygotowanym w języku polskim i angielskim przez naszych nauczycieli. Ponadto lepiej poznaliśmy Kraków, również dzięki grze miejskiej po Starym mieście w Krakowie. Jednak nam najbardziej do gustu przypadła wycieczka do Krynicy. Tam wspinaczka górska była nieco męcząca, ale i tak wszyscy czuli się znakomicie. Podczas wolnego weekendu można było lepiej poznać osoby które u nas mieszkały. Mimo wszystkich przyjemności głównym celem wymiany był projekt „The international guidebook for the future  generations of exchange students” Każda z grup miała za zadanie opisanie i sfotografowanie danych obiektów. Obiekty były podzielone na 4 grupy: kultura, historia, sport i rozrywka. Następnie wszystko zostało zebrane, sprawdzone oraz po małej korekcie zawarte w jednej książce (każdy z fragmentów został przetłumaczony na 3 języki- język polski, angielski i niemiecki).

Ta wymiana dała nam możliwość nawiązania trwalszego kontaktu z niemieckimi przyjaciółmi i zapoczątkowała wiele przyjaźni i ciekawych znajomości.

Natalia, klasa II gimnazjum

Wymiana polsko-niemiecka – maj 2015

W dniach 4.05-12.05.2015r odbyła się wymiana szkół „Splotu” z Nowego Sącza i Gimnazjum z Petershagen. Wyjazd był współfinansowany przez PNWM (tj. Polsko-Niemiecka Wymiana Młodzieży). Czwartego maja wyjechaliśmy w godzinach popołudniowych pod opieką pani mgr Uli Kulig i mgr Karoliny Bębenek. Cała podróż wraz z przerwami trwała 18 godzin. Gdy dotarliśmy do Hannoveru o godzinie 6:30 mieliśmy krótka przerwę gdyż czekaliśmy na inny autobus, który miał nas zabrać do Petershagen gdzie mieściła się szkoła naszych partnerów z wymiany. Gdy przyjechaliśmy do szkoły zostało przygotowane dla nas śniadanie,  w czasie którego  poznaliśmy pana Marco, który był naszym niemieckim opiekunem. Oznajmił nam, że będziemy uczestniczyć w tygodniu międzynarodowym wraz z wymianami  z Hiszpanii i Francji. Po śniadaniu mieliśmy tzw. ‘’ice-breaking’’, które polegało na zaznajomieniu się ze wszystkimi członkami wymiany. Po spotkaniu nasi partnerzy zaprowadzili nas do domów gdzie mogliśmy odpocząć po długiej podróży. Przez następne dni odbyły się różne wycieczki. Podczas wymiany braliśmy udział  w tzw. ‘’rally’’, które polegały na wypełnieniu kart zadań na temat miasta, w którym byliśmy. Karty otrzymaliśmy od naszych opiekunów. Przez kolejne dni pracowaliśmy nad naszym projektem czyli ‘’International cookbook’’. Każda z czterech wymian musiała przygotować kilka tradycyjnych i łatwych przepisów do zrobienia. Nasze opiekunki podzieliły naszą grupę na 4 podgrupy: 1 miała za zadanie przygotować farsz do pierogów, 2 przygotować ciasto na pierogi i wycinać z niego krążki, 3 miała za zadanie zrobić racuchy, zaś 4 robiła jajka faszerowane. Kolejnego dnia poszliśmy do sąsiadującego budynku aby przygotować dania, które wybraliśmy. Po zrobieniu ich musieliśmy wyłożyć je na stołach tak aby każdy mógł się poczęstować. Nauczyciele porozsadzali uczniów tak aby każdy siedział z innymi wymianami i wspólnie delektowaliśmy się pysznymi daniami. Ostatniego dnia odbyła się lekcja historii prowadzona przez panią Ulę. W lekcji chodziło o to aby pokazać w jaki sposób  Polacy uczą się o historii Niemiec i jak Niemcy o Polsce. Po lekcji historii mieliśmy spotkanie z naszymi partnerami na którym dostaliśmy ankietę do wypełnienia o wymianie. Dodatkowo mogliśmy napisać list do naszych partnerów z wymiany z naszą prywatną wiadomością dla nich.Tego samego dnia odbył się grill pożegnalny,  na którym były wszystkie cztery wymiany. Następnego dnia już wyjeżdżaliśmy z powrotem do polski. Zbiórkę mieliśmy w Minden skąd pojechaliśmy do Hannoveru gdzie był nasz autobus powrotny.